Bigbank käyttää evästeitä sivuillaan (cookies) käyttäjäkokemuksen parantamiseksi. Kun käytät tätä verkkosivua, hyväksyt evästeiden käytön. Tietoa evästeistä.
Sulje
BIGBANK AS SUOMEN SIVULIIKKEEN ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELYÄ KOSKEVAT PERIAATTEET
(voimassa 25.5.2018 alkaen)
****
1. YLEISET SÄÄNNÖKSET
1.1. Nämä Bigbank AS Suomen sivuliikkeen (jäljempänä pankki) asiakastietojen käsittelyä koskevat periaatteet (jäljempänä periaatteet) määrittelevät edellytykset ja menettelyt, joiden mukaan pankki käsittelee asiakastietoa.
1.2. Periaatteita sovelletaan, mikäli asiakas käyttää, on käyttänyt tai on ilmaissut tahtonsa käyttää pankin tarjoamia palveluja. Periaatteita sovelletaan myös, jos asiakas muulla tavoin liittyy johonkin pankin tarjoamaan palveluun tai on ilmoittanut halukkuutensa ottaa vastaan tietoa pankista tai pankin tarjoamista palveluista.
1.3. Asiakas antaa pankille suostumuksensa tietojensa käsittelyyn näiden periaatteiden edellyttämällä tavalla ja mukaisesti muodostaessaan asiakassuhteen pankin kanssa, ilmaistessaan halukkuutensa asiakassuhteen muodostamiseen pankin kanssa tai ilmastaessaan halukkuuteensa ottaa vastaan tietoa pankista tai pankin tarjoamista palveluista.
1.4. Periaatteita sovelletaan kaikkien asiakkaiden asiakastiedon käsittelyyn, myös ennen näiden periaatteiden voimaantuloa solmittuihin asiakassuhteisiin.
2. MÄÄRITELMÄT
2.1. Asiakastieto tarkoittaa kaikkea pankin tiedossa olevaa tietoa asiakkaasta (mukaan lukien pankkisalaisuuteen kuuluva tieto), jonka pankki on vastaanottanut asiakassuhteen puitteissa (muun muassa henkilötieto, yhteystieto, liiketapahtuman yksityiskohdat, jne.), mukaan lukien tieto jonka pankki on lain mukaisesti vastaanottanut julkisista tietokannoista ja julkisia kanavia pitkin tai kolmansilta henkilöiltä.
2.2. Asiakastiedon käsittelyllä tarkoitetaan toimintoa tai toimintoja joita kohdistetaan asiakastietoon tai asiakastietoja sisältäviin tietojoukkoihin, joko automaattista tai manuaalista tietojenkäsittelyä käyttäen (mukaan lukien tiedon kerääminen, tallentaminen, järjestäminen, jäsentäminen, säilyttäminen, muokkaaminen tai muuttaminen, haku, kysely, käyttö, julkaiseminen siirron yhteydessä, levittäminen tai asettamalla ne muutoin saataville, tietojen yhteensovittaminen, rajoittaminen, poistaminen tai tuhoaminen).
2.3. Asiakastiedon julkaisemisella tarkoitetaan asiakastiedon julkaisemista valtuutetulle käsittelijälle ja kolmansille henkilöille siirron tai levittämisen yhteydessä, tai asettamalla ne muutoin saataville.
2.4. Asiakkaalla tarkoitetaan luonnollista henkilöä tai oikeushenkilöä, joka käyttää, on käyttänyt tai on ilmaissut tahtonsa käyttää pankin palvelua, muulla tavoin liittyy johonkin pankin tarjoamaan palveluun tai on ilmoittanut halukkuutensa ottaa vastaan tietoa pankista tai pankin tarjoamista palveluista.
2.5. Kolmannella henkilöllä tarkoitetaan ketä tahansa luonnollista henkilöä ja oikeushenkilöä, joka ei ole pankki tai pankin asiakas tai valtuutettu käsittelijä tai henkilö joka on oikeutettu käsittelemään asiakastietoa vastuunalaisen käsittelijän tai valtuutetun käsittelijän välittömän valvonnan alla.
2.6. Palvelulla tarkoitetaan pankin asiakkaalle tarjoamaa ja/tai myöntämää palvelua, mukaan lukien pankin itsepalvelun käyttö.
2.7. Pankilla tarkoitetaan Bigbank AS Suomen sivuliikettä, y-tunnus 2292157-2, osoite Erottajankatu 5, 00130 Helsinki, puhelin 09 42599691, sähköposti: info@bigbank.fi .
2.8. Vastuunalainen käsittelijä on pankki. Pankki säätää vastuunalaisena käsittelijänä asiakastiedon käsittelyn tavoitteet ja vaatimukset.
2.9. Valtuutettu käsittelijä on henkilö, joka käsittelee asiakastietoa pankin nimissä. Näiden periaatteiden kohdassa 5. selostetaan mihin tietoja säännönmukaisesti julkaistaan.
3. ASIAKASTIEDON KÄSITTELYN YLEISET PERIAATTEET
3.1. Pankki käsittelee asiakastietoa henkilötietolain, lain rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisen ja selvittämisen, lain luottolaitostoiminnan ja muun olennaisen lainsäädännön, näiden periaatteiden, pankin yleisten ehtojen ja solmittujen sopimusten ehtojen mukaisesti koskien myönnettyä palvelua.
3.2. Pankki käsittelee asiakastietoa ja julkaisee tietoa valtuutetuille käsittelijöille ja kolmansille henkilöille:
3.2.1. sopimuksen toteuttamiseksi;
3.2.2. lainsäädännön tai muun säännöksen mukaan ilman asiakkaan suostumusta; tai
3.2.3. asiakkaan suostumuksella ja
3.2.4. pankin oikeutettujen etujen toteuttamiseksi
3.3. Pankin työntekijät ovat velvollisia pitämään asiakastiedon salassa (mukaan lukien pankkisalaisuutena käsiteltävät tiedot) lainsäädännöstä, työsopimuksesta tai muiden työntekijöiden kanssa solmittujen sopimuksista johtuvien velvoitteiden mukaisesti ja ovat vastuussa edellämainitun velvollisuuden rikkomisesta. Pankin työntekijät ovat oikeutettuja käsittelemään asiakastietoa siinä määrin kuin heidän työtehtävänsä sitä edellyttävät.
3.4. Pankki toteuttaa organisatorisia, fyysisiä ja tietoteknisiä turvatoimia asiakastiedon suojaamiseksi ja valvoo asiakastiedon käsittelyä.
3.5. Pankki edellyttää kaikilta valtuutetuilta käsittelijöiltä tietoteknisiä turvatoimien toteuttamista ja pankin salassapitosäännösten noudattamista. Pankki säätää velvollisuudesta asiakastiedon suojaamisesta sopimuksessa, jonka pankki solmii kunkin tietoa käsittelevän henkilön kanssa.
3.6. Pankki kerää ja käsittelee asiakastietoa vain siinä määrin kuin on tarpeellista näiden periaatteiden kohdan 4. tarkoitusten täyttämiseksi.
4. KATEGORIAT, OIKEUDELLINEN PERUSTA JA ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELYN TARKOITUS
4.1. Pankki käsittelee asiakastietoa seuraavien alalausekkeiden määritelmien ja tavoitteiden mukaisesti lainsäädännöstä johtuvien oikeuksien ja velvoitteiden täyttämiseksi, ryhtymään toimiin asiakkaan pyynnöstä ennen sopimuksen tekemistä, asiakkaan kanssa solmitun sopimuksen täyttämiseksi tai sopimuksen täyttämisen takaamiseksi, tai pankin oikeutettujen etujen varjelemiseksi ja palvelemiseksi;
4.1.1. Asiakkaan tunnistamistiedot, mukaan lukien henkilötiedot (esim. etunimi ja sukunimi, henkilötunnus, syntymäaika, syntymäpaikka, kieli, henkilötodistuksen tiedot, perheen jäsenet, yhteydet kolmansiin henkilöihin, asuinpaikka, kansalaisuus jne.) joita käytetään pääosin asiakkaan tunnistamiseen sopimuksen tekemisen perusteella, asiakkaan pyynnöstä ryhtymään toimiin ennen sopimuksen tekemistä, lainmukaisen velvoitteen noudattamisen, pankin oikeutetun edun tai asiakkaan suostumuksen perusteella;
4.1.2. Asiakkaan yhteystiedot (esim. osoite, sähköpostiosoite, puhelinnumero jne.), joita käytetään sopimukseen liittyvän tiedon viestimiseen pankista tai pankkiin liittyvistä tiedoista, pankin ilmoituksista, pankin kanssa samaan konserniin kuuluvista oikeushenkilöistä ja pankkiyhteistyökumppaneista sekä viestimään asiakkaalle asiakastyytyväisyyskyselyistä, joiden tarkoituksena on parantaa pankin palveluja ja suorittaa tilastollisia analyysejä asiakkaalle sopimuksen toteuttamisen perusteella, toimiin ryhtymiseen asiakkaan pyynnöstä ennen sopimuksen tekemistä, lainmukaisen velvoitteen noudattamiseen, pankin oikeutettuun etuun tai asiakkaan suostumukseen;
4.1.3. Tieto asiakkaan verotuksellisesta asuinpaikasta (asuinpaikka, verotunnistenumero jne.), jota käytetään lainsäädännön velvoitteen mukaisen verotustiedon vaihtamiseen ja automaattiseen tiedonvaihtoon perustuen lainmukaisen velvoitteen noudattamiseen;
4.1.4. Asiakkaan ammattitiedot (esim. koulutus, oppilaitos, työpaikka, asevelvollisuus, eläke jne.), jota käytetään asiakkaan luottokelpoisuuden arvioimiseen ja sopivan rahoituspalvelun tarjoamiseen asiakkaalle perustuen sopimuksen tekemiseen, asiakkaan pyyntöön ryhtymään toimiin ennen sopimuksen tekemistä, lainmukaisen velvoitteen noudattamiseen, pankin oikeutettuun etuun tai asiakkaan suostumukseen.;
4.1.5. Asiakkaan taloudelliset tiedot ja luottotiedot (esim. tilinumero, tiedot velvoitteista, tuloista ja muusta omaisuudesta, aikaisempi maksukäyttäytyminen, mukaan lukien velat, tiedot huollettavista, asiakkaan pankille aiheuttamat vahingot jne.), joita käytetään asiakkaan luotettavuuden ja luottokelpoisuuden arvioimiseen, kulutustottumusten tutkimisessa, vastuullisen luotonannon periaatteen soveltamiseen ja sopivan rahoituspalvelun tarjoamiseen asiakkaalle perustuen sopimuksen tekemiseen, asiakkaan pyyntöön ryhtymään toimiin ennen sopimuksen tekemistä, lainmukaisen velvoitteen noudattamiseen, pankin oikeutettuun etuun tai asiakkaan suostumukseen.;
4.1.6. Tieto asiakkaan omaisuuden alkuperästä (esim. tiedot työnantajasta, sopimuskumppaneista, liiketoimista, todellisista edunsaajista jne.), jota käytetään asiakkaan luotettavuuden arvioimiseen, rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen, ja kansallisen (esim. verovirastojen, notaarien, ja tiedusteluviranomaisten tiedon keruun, tiedonvaihdon ja tiedustelujen ansioista saadut tiedot) ja kansainvälisen lainsäädännön (mukaan lukien laki verotusmenettelystä) sekä Suomen valtion vahvistamien kansainvälisten sopimusten ja lainmukaisten velvoitteiden täyttämiseksi;
4.1.7. Palveluihin liittyvät tiedot (esim. tiedot asiakkaan ja pankin välisistä olemassa olevista ja päättyneistä sopimuksista, tiedot sopimusten täyttämisestä ja rikkomisesta, asiakkaan esittämät hakemukset ja ilmoitukset jne.), joita käytetään asiakkaan luotettavuuden ja luottokelpoisuuden arvioimiseen, asiakkaan sopimuksen täyttämiseen, ja pankin oikeuksien puolustamiseen ja toteuttamiseen (esim. maksumuistutuksen lähettämiseksi, perintätoimea varten, todistamisvelvollisuuden täyttämiseksi mahdollisissa ristiriitatilanteissa) perustuen sopimuksen tekemiseen, asiakkaan pyyntöön ryhtymään toimiin ennen sopimuksen tekemistä, lainmukaisen velvoitteen noudattamiseen, pankin oikeutettuun etuun tai asiakkaan suostumukseen;
4.1.8. Lakiin perustuvaa velvoitetta täyttäessä saadut tiedot (esim. verovirastojen, notaarien, ulosottovirastojen, tiedusteluviranomaisten ja muiden viranomaistahojen tiedustelujen ansiosta saadut tiedot, tiedot asiakkaan sidoksista rahanpesuun tai terrorismin rahoittamiseen tai järjestäytyneeseen rikollisuuteen), joita käytetään asiakkaan luotettavuuden arvioimiseen perustuen lainmukaisen velvoitteen noudattamisen varmistamiseen ja pankin oikeutettuun etuun;
4.1.9. Tiedot asiakkaan segmentistä, tavoista, valinnoista (esim. asiakkaan ikä, palveluiden käyttöaktiivisuus jne.), joita käytetään palveluiden kehittämiseen ja parantamiseen, pankin menetelmiin luottokelpoisuuden arvioinnin parantamiseksi, asiakasryhmien tilastollisten tutkimusten ja analyysien, tuotteiden, palveluiden markkinaosuuksien ja muiden rahoituslukujen tekoon perustuen pankin oikeutettuun etuun;
4.1.10. Mikä tahansa edellä mainituista tiedoista joita käytetään testaamaan ja kehittämään tietoteknisiä ratkaisuja, pankin käyttämiä palveluita ja malleja tarjotakseen asiakkaille palveluita, pankin riskinhallintaa varten ja tilastollisten ja taloudellisten analyysien tekoon perustuen pankin oikeutettuun etuun.
4.2. Pankki käsittelee asiakkaan suostumuksella asiakastietoa seuraavin tarkoituksin:
4.2.1. Asiakkaan markkinointiarpajaisten ja yleisökilpailuiden yhteydessä antamat tiedot, mukaan lukien yhteystiedot, joita käytetään markkinointiarpajaisten ja yleisökilpailuiden ehtojen mukaisesti.
4.3. Periaatteiden alakohdissa 4.1 ja 4.2 on määritelty henkilötietokategorian käsittelyn pääasialliset tarkoitukset. Pankilla on oikeus käsitellä tiettyyn kategoriaan kuuluvia asiakastietoja myös muiden, kuin kohdan 4.1 ja 4.2 alakohdissa mainittujen päämäärien saavuttamiseksi, jos se on tarpeellista pankin ja asiakkaan välisen sopimuksen täyttämiseksi, sopimuksen täyttämisen takaamiseksi tai pankin oikeutetun intressin kannalta.
4.4. Pankilla on oikeus kerätä asiakkaasta tietoja myös kolmansilta osapuolilta (esim. työsuhteen tarkistaminen asiakkaan ilmoittamalta työnantajalta) ja pankille oikeudellisesti avoimista tietopankeista ja julkisista lähteistä (esim. tieto Suomen Asiakastieto Oy:ltä, Väestötietorekisteristä, omaisuusrekisteristä, julkisesta tiedonannosta jne.) täydentääkseen ja tarkastaakseen asiakkaan antamia tietoja, liikesuhteen perustamiseksi tai liikesuhteeseen liittyvään päätöksentekoon tai lainmukaisen selonottovelvollisuuden suorittamiseksi. Pankki voi erityisesti kerätä tietoa suomalaisesta tai ulkomaisesta luotto- tai rahoituslaitoksesta jos se on välttämätöntä asiakkaan maksuhistoriaan liittyvän pääomavaatimuksen laskemiseen, vastuullisen luotonannon periaatteen tai lain rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä mukaisen selonottovelvollisuuden soveltamiseen.
4.5. Jotta voidaan luoda, käyttää, toimeenpanna ja puolustaa oikeudellisia vaateita sopimuksen perusteella; jotta voidaan ryhtyä toimiin asiakkaan pyynnöstä ennen sopimuksen tekemistä; jotta voidaan noudattaa lainmukaista velvoitetta liittyen pankin oikeutettuun etuun.
5. ASIAKASTIEDON JULKAISEMINEN VALTUUTETUILLE KÄSITTELIJÖILLE JA KOLMANSILLE HENKILÖILLE
5.1. Pankki voi julkaista asiakastietoa pankin kanssa samaan ryhmään kuuluville oikeushenkilöille, ja pääasiallisesti seuraaville valtuutetuille käsittelijöille ja kolmansille henkilöille, huomioiden pankin näissä periaatteissa tarkoitetun asiakastiedon käsittelemisen:
5.1.1. Pankin kanssa samaan ryhmään kuluville oikeushenkilöille asiakkaan tunnistamiseksi ja luotettavuuden sekä riskin arvioimiseksi ja lain rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja selvittämisestä mukaisen selonottovelvollisuuden soveltamiseksi; pankin ryhmään kuuluvien oikeushenkilöiden lista on nähtävillä pankin kotisivuilla osoitteessa www.bigbank.fi;
5.1.2. Henkilöille, jotka ovat sidoksissa pankkiin palvelun tarjoamisen kautta ja pankin asiakkaan kanssa solmitun sopimuksen täyttämiseksi (esim. takaaja, vakuuden omistaja, notaarit, tietoliikenne-, paino-, IT-, suoramarkkinointi- ja postipalvelujen tarjoajat, luottotietorekisterin pitäjät, tilintarkastajat, velkojen perintäpalvelun tarjoajat jne.) toteuttakseen palvelun tarjoamiseen tarkoitetun sopimuksen henkilön kanssa ja toteuttaakseen asiakkaan kanssa solmitun sopimuksen;
5.1.3. Henkilöille, jotka ylläpitävät tietolähteitä, kuten henkilöille jotka ylläpitävät luottotietorekisteriä (esim. Suomen Asiakastieto Oy) vastuullisen luotonannon periaatteen toteuttamiseksi, ja mahdollistaen asiakkaan maksukäyttäytymisen ja luottokelpoisuuden arvioinnin kolmansille henkilöille;
5.1.4. Pankin kanssa samaan ryhmään kuuluville luotto- ja rahoituslaitoksille, muille suomalaisille ja ulkomaisille luotto- ja rahoituslaitoksille ja rahoituspalvelujen välittäjille heidän toimittaman pyynnön perusteella koskien asiakkaan pyyntöä liittyen palvelun tarjoamiseen asiakkaalle tai asiakkaan maksuhistoriaan liittyvän pääomavaatimuksen laskemiseen ja vastuullisen luotonannon periaatteen toteuttamiseen;
5.1.5. Uudelle velkojalle perintäoikeuden luovuttamisen yhteydessä,
5.1.6. Pankin neuvonantajille tai muille palveluntarjoajille (esim. tilintarkastajat), jos he edellyttävät asiakastietoa tarjotakseen korkealaatuista palvelua pankille ja sillä edellytyksellä, että kyseiset henkilöt noudattavat pankin edellyttämiä organisatorisia, fyysisiä ja tietoteknisiä vaatimuksia asiakastiedon salassapidon ylläpitämiseksi ja suojaamiseksi;
5.1.7. Palvelun tarjoajille, joille pankki on osittain tai täysin ulkoistanut toimintojaan lainsäädännön edellyttämien vaatimusten mukaisesti ja sillä edellytyksellä, että kyseiset henkilöt noudattavat pankin edellyttämiä organisatorisia, fyysisiä ja tietoteknisiä vaatimuksia asiakastiedon salassapidon ylläpitämiseksi ja suojaamiseksi;
5.1.8. Muulle kolmannelle henkilölle, jos pankilla on tarve puolustaa loukattuja tai riitautettuja oikeuksiaan;
5.1.9. Muille kolmansille henkilöille ulkomaisessa valtiossa jos se on välttämätöntä asiakkaan kanssa solmitun sopimuksen täyttämiseksi (esim. kumppanuuspankki, pankkien väliset tiedonvaihtojärjestöt, SWIFT, maksuselvitysjärjestelmät), jos sellaiset henkilöt voivat käsitellä tietoja kotivaltionsa lain mukaisesti;
5.2. Pankki on velvollinen julkaisemaan asiakastietoa lainsäädännöstä johtuvien velvoitteiden noudattamiseksi (esim. Finanssivalvonnalle, veroviranomaiselle, tullilaitokselle, tutkintaelimille, tuomioistuimelle, ulosottoviranomaiselle, konkurssipesän hoitajalle, rahanpesun selvittelykeskukselle jne.).
5.3. Mikäli asiakas on rikkonut sopimukseen liittyviä velvollisuuksiaan pankkia kohtaan, pankilla on oikeus antaa sopimuksen rikkomiseen liittyviä tietoja (velkamäärä, viivästyskorkopäivien lukumäärä jne.) lainsäädännön mukaisesti kolmansille henkilöille luottokelpoisuuden arvioimiseksi tai muuhun vastaavaan tarkoitukseen, myös luottotietorekisterinpitäjille jotta nämä voisivat julkaista sopimusrikettä koskevat tiedot rekistereissä. Luottotietorekisterinpitäjä on Suomen Asiakastieto Oy (y-tunnus 0111027-9).
5.4. Pankki julkaisee asiakastietoja valtuutetuille käsittelijöille ja kolmansille henkilöille ainoastaan sellaisessa laajuudessa, joka on kohtuudella tarpeen asiakastiedon käsittelemiseen (esim. koskien negatiivista luottotietoa luottotietorekisterinpitäjille ilmoitetaan ainoastaan sopimusrikkeeseen liittyvät tiedot).
5.5. Pankki antaa valtuutetuille käsittelijöille annettujen asiakastietojen käsittelemiseen velvoittavia ohjeita ja takaa, että valtuutetut käsittelijät ovat käsitellessään pankin asiakastietoa tietoisia lainsäädännön vaatimuksista sekä pankin periaatteista ja velvollisia noudattamaan niitä.
6. PROFILOINTI JA AUTOMAATTINEN PÄÄTÖKSENTEKO
6.1. Profilointi on asiakastietojen automatisoitu käsittely, jonka tarkoituksena on arvioida asiakkaan henkilökohtaisia ominaisuuksia. Profilointia voidaan käyttää riskien hallintaan, luottokelpoisuuden arviointiin automatisoiden päätöksenteon aikana, rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen. Automaattista päätöksentekoa käytetään rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen sovellettavien säännösten ja vaatimusten sekä vastuullisen luotonannon periaatteiden mukaisesti. Profilointi voidaan tehdä perustuen sopimuksen toteuttamiseen, asiakkaan pyyntöön ryhtymään toimiin ennen sopimuksen tekemistä, lainmukaisen velvoitteen noudattamisen varmistamiseen tai pankin oikeutettuun etuun.
7. ASIAKASTIEDON KÄSITTELY SUORAMARKKINOINNISSA
7.1. Pankki käsittelee asiakkaan suostumuksella periaatteiden kohdassa 4.2.1. määriteltyjä asiakkaan yhteystietoja suoramarkkinointitarkoituksiin.
7.2. Pankki viestii asiakkaan erikseen antaman suostumuksen perusteella asiakkaalle suoramarkkinointitarkoituksessa pankin, pankin samaan ryhmittymään kuuluvien oikeushenkilöiden ja pankin yhteistyökumppaneiden tarjoamia henkilökohtaisia tarjouksia ja mainoksia ja edellytyksellä että yhteistyökumppaneiden tarjoamia palveluita mainostetaan yhdessä pankin tuotteiden ja palveluiden kanssa.
7.3. Asiakkaalla on oikeus milloin tahansa perua henkilökohtaisten tarjousten ja mainonnan vastaanottamisen ilmoittamalla tästä pankille. Tieto siitä miten julkisia viestintäyhteyksiä pitkin tulevien henkilökohtaisten tarjousten ja mainosten vastaanottamisen voi kieltää annetaan jokaisen tarjouksen ja mainoksen yhteydessä.
7.4. Pankki voi lähettäessään sähköpostiviestin asiakkaalle käyttää tietoteknisiä ratkaisuja mahdollistaen pankille sähköpostiviestin lukemiseen liittyvän tiedon käsittelemisen ja käyttää tällaisen sähköpostiviestin sisältämää linkkiä.
7.5. Henkilökohtaisilla tarjouksilla ja mainoksilla ei tarkoiteta näiden periaatteiden mukaisesti yleistä ja alustavaa tietoa liittyen pankin tarjoamaan palveluun, tai asiakasviestintää liittyen sopimuksen täyttämiseen (esim. maksumuistutus, tieto uudesta hinnoittelusta jne.). Asiakas ei voi kieltää tällaisen tiedon vastaanottamista.
8. ASIAKASTIETOJEN TALLENNUS
8.1. Pankilla on oikeus tallentaa asiakkaan kaikki tietoliikenneyhteyksiä (esim. puhelin, tietoverkko) kautta tekemät toimenpiteet, muun muassa asiakastietojen viestimisen, jolloin tarkoituksena on arvioida asiakaspalvelun laatua, ratkaista tehokkaasti ja objektiivisesti asiakkaan mahdollisia valituksia, sekä tarpeen vaatiessa todistaa asiakkaan tietoliikenneyhteyksillä tekemiä toimenpiteitä ja tahdonilmauksia, ja myös muihin alakohdissa 4.1 ja 4.2 määritettyihin tarkoituksiin.
8.2. Pankki seuraa ja tallentaa sähköisesti pankin omaisuuden ja asiakkaan suojaamiseksi ja työntekijöiden, asiakkaiden ja vieraiden turvallisuuden takaamiseksi seurantalaitteiden avulla käytössään olevalla alueella (pankkisalit, työtilat jne.) ja sen välittömässä läheisyydessä liikkuvia ihmisiä, asioita, toimintaa jne. Pankki käsittelee tällä tavalla koottuja tietoja siinä määrin kuin se on tarpeellista pankin velvollisuuksien noudattamiseksi ja oikeuksien puolustamiseksi, ja todistaakseen asiakkaan tekemät toimenpiteet ja/tai lainvastaisen toimen ja/tai asiakkaan pankille aiheuttaman vahingon.
9. ASIAKASTIETOJEN MUUTTAMINEN JA ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELYN LOPETTAMINEN
9.1. Asiakas välittää tietoja pankille kirjallisesti, tai uudelleenesittämisen mahdollistavassa kirjallisessa muodossa.
9.2. Asiakas on velvollinen ilmoittamaan pankille heti kaikista asiakastiedoissa liittyvistä muutoksista, kuten muutoksesta nimessä, osoitteessa, puhelinnumerossa, viestintäyhteyksien lukumäärässä tai sähköpostiosoitteessa, asuinpaikassa (mukaan lukien verotuksellinen asuinpaikka) ja edustajan tiedoissa. Pankilla on oikeus vaatia asiakkaalta muutosten perusteena olevien asiakirjojen alkuperäiskappaleita tai notaarin vahvistamia kopioita, ja asiakas on velvollinen toimittamaan kyseiset asiakirjat.
9.3. Pankki seuraa säännöllisesti (esim. itsepalvelujärjestelmässä) asiakkaiden tietojen oikeellisuutta ja täydellisyyttä.
9.4. Asiakkaalla on oikeus vaatia korjausten tekemistä omiin asiakastietoihinsa, jos hänen tietonsa ovat muuttuneet tai muusta syystä vääriä.
9.5. Asiakkaalla on oikeus vaatia pankin asiakastietojen käsittelyn, julkaisemisen ja/tai pääsyn lopettamista ja/tai kerätyn asiakastiedon poistamista.
9.6. Asiakkaalla on oikeus peruuttaa omien asiakastietojensa käsittelyyn näiden periaatteiden alakohdan 4.2. mukaisesti annettu suostumus, ja kieltää tietojensa käsittelyn, mukaan lukien käsittelyn suoramarkkinointiin. Suostumuksen peruuttamisella ei ole taannehtivaa vaikutusta. Asiakkaalla ei ole oikeutta kieltää, ja suostumuksen peruuttaminen ei estä pankkia käsittelemästä asiakastietoa pankin lainsäädännöstä johtuvien velvollisuuksien täyttämiseksi, solmitun sopimuksen täyttämiseksi tai sopimuksen täyttämisen takaamiseksi.
9.7. Pankki käsittelee asiakastietoa niin kauan kuin asiakastiedon käsittely on tarkoituksen kannalta tarpeellista tai lainsäädännöstä johtuvien velvoitteiden noudattamiseksi sekä pankin omien oikeutettujen etujen varmistamiseksi (esim. lait ja muut säännökset liittyen kirjanpitoon, rahanpesun torjumiseen, vaatimusten vanhentumisaikoihin laissa, siviilioikeuteen jne).
10. ASIAKKAAN OIKEUDET JA NIIDEN SUOJELU (LUONNOLLISET HENKILÖT)
10.1. Asiakkaalla on oikeus:
10.1.1. tarkastaa asiakastietonsa, saada pankilta hänestä kerätyt asiakastiedot, saada pankilta tietoja asiakastiedon koostumuksesta, lähteistä ja käsittelytarkoituksista, mikäli laissa tai muussa säännöksessä ei ole toisin säädetty. Pankki toimittaa asiakastiedot asiakkaalle tai tiedottaa hänelle tietojen antamisesta tai perusteista siitä kieltäytymisestä sovellettavan lain mukaisesti, kuitenkin viimeistään 30 päivän kuluessa asiaa koskevan pyynnön vastaanottamisesta;
10.1.2. saada pankilta tietoa kolmansille henkilöille viestitetystä tai viestitetyksi luvattua asiakkaan asiakastietoa;
10.1.3. vaatia pankkia tekemään korjauksia asiakastietoihin näiden periaatteiden alakohdan 9.4 mukaisesti;
10.1.4. vaatia pankkia lopettamaan asiakastietojen käsittelyn näiden periaatteiden alakohtien 9.5 ja 9.6 mukaisesti;
10.1.5. saada pankilta tietoa valtuutetusta käsittelijästä tai tämän edustajasta;
10.1.6. olla olematta kohteena täysin automaattiselle päätöksenteolle, mukaan lukien profilointi, jos päätöksenteolla on oikeusvaikutuksia tai vastaavalla tavalla merkittävä vaikutus asiakkaaseen; Tämä asiakkaan oikeus ei ole sovellettavissa, jos automatosoitu päätöksenteko on välttämätön sopimuksen tekemiseen tai toteuttamiseen tai jos automatisoitu päätöksenteko on sallittua sovellettavan lain nojalla;
10.1.7. käyttää muita lainmukaisia oikeuksia asiakastiedon suojaamiseksi.
10.2. Mikäli asiakas huomaa hänen oikeuksiaan asiakastietojen käsittelyssä olevan rikottu, asiakkaalla on oikeus vaatia pankkia tai valtuutettua käsittelijää lopettamaan rikkomuksen.
10.3. Asiakkaalla on oikeus milloin tahansa oikeuksiensa rikkomisessa kääntyä tietosuojavaltuutetun tai tuomioistuimen puoleen.
10.4. Mikäli on katsottu, että asiakkaan oikeuksia on asiakastietojen käsittelyssä rikottu, on asiakkaalla oikeus vaatia korvaus lainvastaisesta käsittelystä aiheutuneesta vahingosta laissa määritellyn menettelyn mukaisesti.
10.5. Asiakas voi ottaa yhteyttä pankin tietosuojavastaavaan osoitteessa data.protection@bigbank.eu saadakseen tarkennuksia asiakastiedon käsittelystä tai valituksen tekemiseen.
11. MUUTOKSET ASIAKASTIETOJEN KÄSITTELYÄ KOSKEVIIN PERIAATTEISIIN
11.1. Pankilla on oikeus milloin tahansa yksipuolisesti muuttaa asiakastietojen käsittelyä koskevia periaatteita huomioiden lakiin perustuvat säännökset.
11.2. Pankki ilmoittaa asiakkaalle muutoksista asiakastietojen käsittelyä koskevissa periaatteissa etukäteen pankin kotisivuilla www.bigbank.fi, sähköpostitse tai muulla tavoin vähintään viisitoista (15) päivää ennen muutosten voimaantuloa.
Tästä voit ladata asiakastietojen käsittelyä koskevat periaatteet (PDF).